پانکراس مصنوعی به طور موثری دیابت نوع 1 را در کودکان 6 ساله و بالاتر کنترل می کند

26 اوت 2020 - یک آزمایش بالینی در چهار مرکز دیابت کودکان در ایالات متحده نشان داد که یک سیستم جدید لوزالمعده ی مصنوعی خودکار، در کنترل سطح قند خون در کودکان مبتلا به دیابت نوع یک در سنین پایین - 6 ساله و بالاتر- ایمن و موثر است.

نتایج این مطالعه، درNew England Journal of Medicine منتشر شد.

دکتر روبین، مدیر برنامه فناوری دیابت NIDDK و رهبر این مطالعه، گفت: کمتر از 1 نفر از 5 کودک مبتلا به دیابت نوع 1 با درمانهای فعلی می توانند با موفقیت قند خون خود را در یک محدوده سالم نگه دارند، بهمین دلیل این نوع از مراقبت ناکافی ممکن است عواقب جدی بر سلامتی و کیفیت زندگی طولانی مدت آنها داشته باشد.تحقیقات قبلی نشان داده است که سیستم آزمایش شده در این مطالعه برای افراد 14 سال به بالا ایمن و موثر است. این آزمایش اکنون به ما نشان داد که این سیستم در یک دنیای واقعی برای کودکان خردسال نیز کار می کند.

لوزالمعده مصنوعی که به آن کنترل حلقه بسته نیز می گویند، یک سیستم مدیریت دیابت "همه در یک" است که با استفاده از دستگاه مانیتور مداوم قند خون(CGM) ، سطح قند خون را ردیابی می کند و در صورت لزوم با استفاده از پمپ انسولین، انسولین را به صورت خودکار به بدن بیمار تحویل می دهد. این سیستم می تواند با اطمینان کامل، جایگزین تزریقات چندگانه ی روزانه ی انسولین یا پمپ کنترل شده توسط بیمار یا مراقب شود و بیمار را از اندازه گیری مکرر قند خون به روش خونگیری از انگشت یا بررسی خوانشهای CGMبی نیاز کند.

در این مطالعه از 101 کودک 6 تا 13 سال ثبت نام شد و آنها را به طور تصادفی در گروه آزمایش که از سیستم جدید لوزالمعده مصنوعی استفاده می کردند و یا در گروه کنترل که ازCGM استاندارد و پمپ انسولین جداگانه استفاده می کردند، قرار دادند. بررسی حضوری وضعیت کودکان و جمع آوری اطلاعات به مدت چهار ماه بطور یک هفته در میان انجام شد.

به شرکت کنندگان در مطالعه دستور داده شد که زندگی روزمره خود را ادامه دهند تا محققان بتوانند نحوه عملکرد سیستم را در روال معمول کودکان به بهترین وجه درک کنند.

این مطالعه نشان داد که در کودکانی که از سیستم پانکراس مصنوعی استفاده می کردند، کنترل قند خون در محدوده ی نرمال در طول روز 7 درصد و کنترل شبانه ی قند خون 26 درصد در مقایسه با گروه کنترل بهبود یافته است. کنترل شب هنگام قند خون برای افراد دیابتی نوع 1 از اهمیت ویژه ای برخوردار است، زیرا افت شدید و کنترل نشده ی قند خون می تواند منجر به تشنج، کما یا حتی مرگ آنها شود. کل زمان قرار گرفتن قند خون در محدوده ی نرمال، در استفاده کنندگان از پانکراس مصنوعی تقریباً 11 درصد بهبود یافته بود که معادل 2.6 ساعت بیشتر در طول روز است.

دکترR. Paul Wadwa ، متخصص اطفال در دانشگاه کلرادو، گفت: بهبود کنترل قند خون در این مطالعه چشمگیر بود، به ویژه در طول ساعات شبانه، و این مزیت به والدین و مراقبان اجازه می دهد تا شب بهتر بخوابند، زیرا کودکان از ایمنی بیشتری برخوردار هستند. فن آوری لوزالمعده مصنوعی ممکن است به معنای دفعات کمتری باشد که کودکان و خانواده های آنها مجبورند برای مراقبت از دیابت، همه کارهای خود را متوقف کنند. در عوض، کودکان می توانند بر بچگی خود تمرکز کنند و زندگی آسوده ای را تجربه نمایند.

منبع:

New England Journal of Medicine, 2020; 383 (9): 836 DOI: 10.1056/NEJMoa2004736

www.sciencedaily.com/releases/2020/08/200826175653.htm